Inloggen

Erik Kessels: 'If no one hates it no one loves it!'

Geplaatst op: 13-09-2016

De heetste septemberdag sinds 1919 liep ten einde... Schunck in Heerlen bood een podium aan Erik Kessels van het inmiddels wereldberoemde communicatiebureau KesselsKramer (Amsterdam, Londen, Los Angeles). Hij liet zien wat het bureau zo succesvol (en inspirerend) maakt. Elke campagne is op een eigen manier creatief, compromisloos en het verhaal dat verteld moet worden, klopt helemaal. De eerste opdracht die KK in 1996 kreeg was meteen goed voor wereldwijde free publicity. Hans Brinker Budget Hotel in Amsterdam belooft sindsdien niet meer dan het waarmaakt (en dat is zeer weinig). KesselsKramer speelt met beelden, trends, clichés en dat wat in de standaard reclame zo kan irriteren. Steeds zijn er sterke beelden, opmerkelijke details, een flinke dosis ironie en juist die andere insteek. Voor de triënnale van Milaan werd in het kader van 'Design after Design' een ding in elkaar geknutseld en gehypet met affiches, T-shirts, boeken enzovoort. 

Hoe KK zijn klanten zover krijgt, wordt er gevraagd. Erik Kessels vertelt bij herhaling dat hij heel duidelijke keuzes maakt; als een klant niet (meer) mee kan of wil, dan wordt de relatie beëindigd. Maar wanneer het bureau iets heeft met het product en de klant mee kan gaan in de ironie, kan er iets moois ontstaan. Heel veel uitleggen, een bijzondere presentatie van de voorstellen (geef je klant bijvoorbeeld een schep en laat hem de voorstellen opgraven!), en vooral een dusdanig sterke kern dat er telkens nieuwe invalshoeken mogelijk zijn.

De tips van KK kwamen in duidelijke oneliners voorbij: embrace impossible ideas - mistakes are good - make an idiot out of yourself (at least ones a day). En een belangrijke die Erik Kessels zelf met hart en ziel toepast: betrek je hobby bij je werk. En om de temperatuur in de zaal aan het eind van zijn verhaal nog wat op te drijven, had Erik een enigszins lullig cadeautje voor de aanwezigen. Vraag ernaar bij je collega's!

 

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief