Inloggen

Hoe haal je inspiratie uit een koffiefilter?

Communicatie
Geplaatst op: 20-05-2017

Wie denkt dat het Communicatienetwerk Limburg een serieuze club is, ziet nu het tegendeel. We zijn Design Thinkers!

Onder leiding van Guido Stompff die promoveerde op Design Thinking, hebben we nieuwe toepassingen gevonden voor koffiefilters. Zo konden we aan den lijve ervaren hoe een proces van innovatie verloopt.

In elk geval gaat het niet zo rechtlijnig als we denken sinds Descartes c.s. in de westerse wereld bedachten dat hoofd en lichaam totaal gescheiden kunnen functioneren. Een idee ontstaat in interactie, in een afwisseling van kijken, schetsen en reflecteren.

En hoe communiceer je in zo'n proces? Dat onderzocht Guido Stompff in de voorbereiding van zijn lezing. Beelden, schetsen, woorden en illustraties zijn essentieel. De mate waarin die aansluiten bij de realiteit blijkt afhankelijk van het doel en de fase van het innovatieve proces. Stompff vertelde er precies bij wat op welk moment ingezet moet worden.

Een zeer waardevolle avond voor ons communicatieprofs!

Het nieuwe boek van Guido Stompff verschijnt eind dit jaar. Daarin behandelt hij de functie van interactie en communicatie in het proces van Design Thinking.

Karin Dormans

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief