Inloggen

Impressie ‘Limburgse identiteit aan de hand van de film Gluck auf’, 19 november 2015

Geplaatst op: 22-11-2015

Op deze regenachtige donderdag zijn we te gast bij Stadsregio Parkstad Limburg in Heerlen. De spreker vanavond is Remy van Heugten, regisseur van de film Gluck auf die onlangs bekroond werd met vier Gouden Kalveren. Hij straalt een enthousiasme uit waardoor hij het kleine publiek meteen boeit.

Remy van Heugten is geboren in Heerlen en opgegroeid in Schinveld. Nu woont hij in Amsterdam waar hij ook zijn opleiding Regie heeft gevolgd. Doordat hij afstand nam van de streek waar hij zijn jeugd doorbracht, ontstond een bepaalde fascinatie ervoor. “Voor de schoonheid, maar ook de lelijkheid”, vertelt Remy. “Ik had sterk de behoefte om mijn verhalen over het gebied te vertellen, omdat ik merkte dat de mensen in het westen deze niet kenden.” Voor de film deed Remy uitgebreid onderzoek naar de sociale problematiek in de mijnstreek. Met schrijver Gustav Peek ontwikkelde hij het script. In totaal werkte hij er vier jaar aan. “Je moet een film zien als een ijsberg. De kijker ziet alleen het topje, niet al die gedachten die eronder zitten.” Aan de hand van een aantal fragmenten neemt hij ons mee ‘onder water’ en vertelt hij honderduit over de gekozen locaties die hij nagenoeg niet aanpaste en het aanleren van het dialect aan de Vlaamse en Nederlandse acteurs. “Ik sprak zelf de scenes in, zodat de acteurs wisten hoe het moest klinken.”

De gehele crew kwam uit de Randstad. “Hun verwondering over deze streek zie je terug in de film. Ze schrokken echt van de werkloosheid en leegstand in bepaalde buurten. Maar ze waren ook overweldigd door de schoonheid van de natuur. Het is bijna niet voor te stellen dat mensen in zo’n ellende leven terwijl om de hoek prachtige natuurgebieden liggen waar ze nooit komen. Het is kenmerkend voor deze mensen, de kinderen van de mijnwerkers die ik kende uit mijn jeugd.” In de film valt op dat de hoofdkarakters altijd met hun rug naar het moois staan. “Ze zien het niet, ze hebben er geen oog voor.”

“De reacties op de film waren óf heel positief óf heel negatief. Niks ertussenin gelukkig. Veel mensen verwachtten dat het een film over de mijnen was. Dat is het niet. Het gaat over liefde, over een vader-zoonrelatie en over opgroeien in een achterstandsdorp.” Veel vragen uit de zaal gaan over Limburg en de kijk op onze provincie vanuit de rest van het land. Zet de film niet een stereotype beeld neer van ‘de Limburger’? “Limburg is de omgeving die ik heb gekozen, omdat ik dit ken. En ja, natuurlijk kom je dan uit bij clichés. Zoals de pot stroop op tafel en de schutterij. Het is de werkelijkheid door mijn ogen. Het verhaal over de liefde tussen een vader en een zoon had zich ook ergens anders kunnen afspelen, maar dan was de film niet door mij gemaakt.” Remy denkt niet dat de film bijdraagt aan een negatief imago voor Limburg. “Zo kijken mensen gewoon niet. De VVV gebruikt de film zelfs voor haar promotie. Dat verraste mij ook.”

Inmiddels heeft de film 25.000 bezoekers getrokken. Wie hem nog niet gezien heeft; hij draait nog in een aantal Limburgse bioscopen.

Bekijk hier de trailer:

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief