Inloggen

'Loslaten en successen delen'

Geplaatst op: 22-04-2016

 

Dat medewerkers belangrijke ambassadeurs zijn voor een organisatie, daar zijn we het wel over eens. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich ambassadeur voelen en zich ook zo gedragen? Dit was het onderwerp op de avond van 12 april bij Ontmoet Anna in Meerssen.

Het voormalige stationsgebouw van Meerssen riep meteen een welkom gevoel op bij de aanwezigen, die bij binnenkomst werden getrakteerd op de mish-mash hapjes van streekproducten. Omdat een van de twee gasten afwezig was door ziekte, werd de zaal opgeroepen actief deel te nemen aan het gesprek om er een inspirerende en interactieve avond van te maken.

      

 

Onder leiding van gespreksleider Marie-Jose van der Wielen deelden aanwezigen hun ervaringen met medewerkers in een ambassadeursrol bij hun organisatie. Ivo Joosten, de gast van de avond, is Teamleider Marketing & Communicatie bij Rabobank Peel, Maas en Leudal. Bij deze lokale Rabobank worden ambassadeurs actief ingezet om het persoonlijk contact terug te brengen na de sluiting van diverse bankkantoren. En met succes. Hij gaf het publiek een paar interessante tips mee om het ambassadeurschap op een goede manier in te vullen:

1. Loslaten

Als communicatieadviseurs willen we graag de controle houden. Maar in dit geval moeten we loslaten, volgens Ivo Joosten. Laat iedereen zijn ambassadeursrol op zijn eigen manier invullen. Bij de Rabobank krijgt elke ambassadeur bijvoorbeeld een klein budget om zelf te besteden voor dit doel. "Door de vrijheid gaan medewerkers zich verantwoordelijk voelen en zorgen ze wel dat ze hun verhaal klaar hebben. Als communicatieafdeling hoef je dit proces alleen te faciliteren en te ondersteunen."

2. Deel successen

Het is belangrijk om stil te staan bij successen en deze te delen. Of er nou op een grote gong geslagen wordt bij het binnenhalen van een nieuwe opdracht of dat je een medewerker van de maand uitroept. "Bij de Rabobank wordt Yammer ingezet om succes te delen en om elkaar op de hoogte te houden van actuele ontwikkelingen."

3. Serieus nemen

Neem medewerkers serieus en geef hen het vertrouwen. Daar groeien ze van en daardoor kunnen ze hun ambassadeursrol nog beter invullen. "Vergeet niet dat ambassadeurs de ogen en oren van je organisatie zijn. Zij staan dicht bij je klanten en weten wat er speelt. Geef hen ook de mogelijkheid iets te doen met de waardevolle informatie die ze ophalen. Hiervoor moeten ze de weg kennen binnen de organisatie en een bepaalde mate van beslissingsbevoegdheid."

4. Werving, selectie en beoordeling

Het ambassadeursschap is zeker niet alleen een taak van de afdeling Communicatie. Onderschat ook niet de rol van werving, selectie en beoordeling. Samenwerking met HR is hierbij van groot belang. "Betrokken en dichtbij zijn de kernwaarden van de Rabobank. Bij sollicitatie- en beoordelingsgesprekken is het een belangrijk onderwerp hoe de medewerker hieraan invulling geeft. Medewerkers bij de Rabobank worden beoordeeld op hun participatie in de samenleving. Ook selecteren we zo veel mogelijk mensen uit het werkgebied. Dat heb je al een hoge betrokkenheid."

 

  

 

Enkele reacties op Twitter:

 

Meer lezen? Bekijk dan eens dit artikel op Marketingfacts.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief