Inloggen

Social Media bij Politie Limburg: learning on the job

Geplaatst op: 29-06-2016

Op dinsdag 21 juni waren zo’n 40 leden – vrijwillig – naar het politiebureau in Maastricht gekomen om hier een kijkje in de keuken te krijgen. Marleen Draisma, onze secretaris én Coördinator Communicatie bij Politie Limburg, verwelkomde het gezelschap op haar werkplek.

Joep Pattijn, Hoofd Operatiën, nam daarna het woord. Hij benadrukte dat de politie een lerende organisatie is als het gaat om sociale media. “Een organisatie als de onze kan niet voorop lopen met dit soort dingen omdat we aan heel veel regels gebonden zijn. De meeste zaken moeten eerst overlegd worden met het Openbaar Ministerie voordat ze naar buiten mogen. En natuurlijk legt het gebruik van nieuwe communicatiekanalen een extra druk op onze communicatieafdeling. Je moet ook iets met de reacties die binnen komen. Maar we investeren in social media, omdat het belangrijke kanalen zijn om te communiceren met de wereld om ons heen.”

Michiel Maes is Communicatieadviseur en Woordvoerder bij Politie Limburg. Hij vertelt: “De Politie Limburg is sinds 2007 actief op social media. We openden toen ons eerste Hyves account. Inmiddels gebruiken we ook Twitter, YouTube, Facebook, Periscope en Instagram. Op Twitter heeft het @POLLimburg account al meer dan 55.000 volgers. Daarnaast hebben we zo'n 130 andere accounts op Twitter, onder andere de persoonlijke accounts van de wijkagenten. De burger wil uiteindelijk weten wat bij hem om de hoek gebeurt en is minder geïnteresseerd in wat we op provincieniveau doen. De wijkagent beheert zijn account geheel zelfstandig. Hij mag zelf bepalen wat hij tweet. Wij als communicatie-afdeling geven alleen een training met do’s en dont’s en monitoren. Je wilt als organisatie een consistent beeld naar buiten uitstralen, daar is het monitoren op gericht. Er kan van alles mis gaan, maar meestal is het een kwestie van gewoon je boerenverstand gebruiken.” Wijkagent Mustafa Celik kan hierover meepraten uit eigen ervaring: “Ik bedenk altijd voordat ik iets tweet: welk doel wil ik hiermee bereiken? Berokken ik er niemand schade mee?”
 

Leveren de activiteiten op social media de politie ook iets op?, is een vraag uit de zaal. “Jazeker,” zegt Michiel, “er worden geregeld zaken opgelost met hulp van social media. De burger ziet veel. We betrekken via social media het publiek bij opsporing. Wel altijd in overleg met het OM. Een voorbeeld: een foto van een gevonden autolamp op Twitter leverde binnen een uur tientallen tips op, waaronder type, merk en bouwjaar van de auto. Het aantal woninginbraken is verminderd door alle Whatsapp-groepen die burgers oprichten. Een ander groot voordeel vind ik dat we veel minder afhankelijk zijn van de media. Wij brengen zaken naar buiten en vaak worden deze overgenomen door landelijke en regionale media. Uiteindelijk straalt het ook positief af op ons imago. Met name bij de jeugd.”

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief