Inloggen

Theater als communicatiemiddel

Geplaatst op: 31-10-2015

Het Communicatienetwerk samen in een trailer. Dat was nog niet eerder vertoond. Het tweede programmaonderdeel van ‘op zoek naar de Limburgse identiteit’ (20 oktober) was een voorstelling van FutureExpress, een reizend theater, geproduceerd door Lichting Zuid. Hoofdrolspelers zijn Cato en Joep, twee twaalfjarigen die fantaseren over hun toekomst. De voorstelling is gemaakt voor kinderen van groep 8.

Lichting Zuid heeft tot doel een boost te geven aan het toekomstige Zuid-Limburg en zijn jonge bewoners. De stichting wil de kansrijke toekomstplannen voor de regio concreter maken. De vele miljoenen die worden geïnvesteerd op de Brightlands campussen leven nauwelijks bij 'de mensen op straat'. Toch behoort Zuid-Limburg dankzij die investeringen over 10 jaar bij de meest innovatieve regio's in de wereld, is er volop werk in on-Nederlands natuurschoon. Maar wie hoor je erover op straat, op het werk, op het schoolplein? Het beeld bij veel jongeren en volwassenen is dat de regio op het terrein van opleidingen en beroepen weinig te bieden heeft. De voorstelling wil dat beeld doen kantelen. Bovendien worden de kinderen uitgedaagd brieven te schrijven aan personen en bedrijven die te maken hebben met het beroep waarvan zij dromen.

Effectief, maar duur
Theater als communicatiemiddel is niet uniek, zo valt te horen in het nagesprek met spelers van het Laaglandtheater en initiatiefnemer Martijn Kagenaar. Het is wel heel effectief, omdat het vaak kan laten zien wat onbesproken blijft of wat niet in woorden te vatten is. Als het gaat om gebruik voor volwassenen is er wel enige aarzeling, vaak kan het leiden tot een karikatuur van de betrokkenen die je wilt bereiken. En het is een duur middel. Zo kost een voorstelling van FutureExpress per keer € 2000,00. Dus zoals bij ieder communicatiemiddel is ook bij de inzet van theater de vraag of het past bij het doel, de doelgroep en een afweging tussen kosten en gewenst effect. Toch zou theater als communicatiemiddel vaker gebruikt mogen worden, zeker als het om bewustwording gaat.

Gerrit-Jan Meulenbeld
 

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief