Inloggen

To vlog or....

Communicatie
Geplaatst op: 30-03-2018

Vaeshartelt, 29 maart 2018

2 gasten: Marjon Franssen van Mamatothemax en Gouverneur Theo Bovens van Tips4theo
3 vloggende leden, 8 leden die het overwegen, 65 aanwezigen...
1 gespreksleider: Servé Hermans

De weetjes van de avond

  • De beroemdste vlogger (begonnen als gamevlogger): PewDiePie, een Zweedse vlogger met meer dan 50 miljoen volgers op zijn kanaal.
  • Vloggen: met een minimum aan technische middelen geef je een inkijkje in je leven/professie. Niet gescript, daar zit het verschil met Youtuben.
  • Authenticiteit en geloofwaardigheid zijn essentieel.
  • Vloggen vraagt best veel tijd en moeite: opnemen, editen, geregeld uploaden, marketen.
  • De algoritmes van Youtube zorgen dat je meer views krijgt als je dagelijks op een vast tijdstip content van minimaal 10 minuten uploadt.
  • En zijdelings werd opgemerkt: 97% van de mensen onder de 30 ziet/leest nooit een krant.

De basale vragen die je moet beantwoorden als je plannen hebt om te gaan vloggen:

  • Wat wil je bereiken met je vlogs? Theo Bovens heeft de vlogs gebruikt om meer te weten te komen over de leefwereld van jongeren. Marjon Franssen wilde veel tijd voor haar kinderen hebben en merkte dat zij door te vloggen een inkomen kon genereren.
  • Wie wil je bereiken met je vlogs? Marjon Franssen bereikt vooral jonge moeders en de cirkel daaromheen: oma's, tantes, zwangeren. Theo Bovens wilde jongeren bereiken maar het is niet duidelijk of dat is gelukt.
  • Wie bereik je niet met vlogs? Er (b)lijkt een generatiekloof te bestaan qua gebruik van communicatiemiddelen....
  • Welke kanalen moet je dan inzetten voor welke doelgroepen? Die vraag kwam vooral bij de borrel veelvuldig naar voren.
  • Welk deel van je privéleven wil je blootgeven? Marjon heeft duidelijke afspraken met haar partner over wat er wel en niet in de vlogs komt. Dat hebben ze samen besproken, waarbij zij naar beste vermogen besluiten hebben genomen in het belang van de kinderen.
  • Durf je uit je comfortzone te stappen? Voor Marjon kwam de overstap van bloggen naar vloggen min of meer vanzelf. Haar mediabureau verwachtte dat ze een YouTubekanaal zou openen en zo ging ze aan de slag in de periode nadat haar oudste dochtertje werd geboren. Theo Bovens lijkt een natuurtalent maar geeft toe toch veel geleerd te hebben. Overigens geeft hij aan dat de provincie Limburg (nog) niet aan marketing doet.

Meer weten? VPRO Tegenlicht zond najaar 2017 dit programma uit.

Klik hier voor een foto impressie: http://communicatienetwerklimburg.nl/fotoalbum/vlog-bijeenkomst-29-maart-2018-kasteel-vaeshartelt#!

 

Karin Dormans

 

 

 

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief