Inloggen

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Geplaatst op: 08-05-2016

De masterclass ‘Succesvol werken aan Gedragsverandering’
Vaeshartelt, een stralende dag eind maart, een heerlijke locatie en…. college van Sander Hermsen en Dirk Ploos van Amstel van de Hogeschool Utrecht. Nu word ik bij voorbaat al blij als ik voor relatief weinig geld weer een berg kennis kan opdoen vlakbij huis. Volle bak vandaag: 19 deelnemers (1 zieke) van wie de meeste vorig voorjaar ook aanwezig waren bij het avondcollege over nudging van Reint-Jan van Renes.

De inhoud?
We hebben gewerkt aan de hand van The behavioural lenses, een superduidelijke, complete én wetenschappelijk onderbouwde handleiding om gedragsveranderende interventies te ontwerpen en te helpen integreren (tenminste als je eenmaal snapt hoe het werkt).
Theorie en praktijk hand-in-hand, veel voorbeelden, ruimte om met elkaar van gedachten te wisselen en te oefenen. Gelukkig ontkennen de heren niet dat gedragsverandering complex is en beperken ze zich tot gedrag – waarden en normen blijven buiten beschouwing.

Wat doe je als je uit de reflex van een campagne wil blijven met posters en flyers?
Een paar van de antwoorden: neem de ‘cue’ weg – het signaal waardoor je doelgroep tot bepaald gedrag overgaat. Hou wat je wil veranderen superconcreet, beperk je doelgroep, maak het veranderen van gedrag gemakkelijk. Een effectieve interventie past bij de motivatie, het doel en het affect en speelt zich af op het moment waarop het gedrag plaatsvindt.
Nog niet zo eenvoudig om dan ook nog een simpele oplossing te bedenken!

Voorbeelden
Foute voorbeelden genoeg, maar ook goede: sinds de pijlen op de richtingborden naar boven in plaats van naar beneden wijzen, is de doorstroming op autosnelwegen enorm verbeterd.
Maak een vak en de fietsen worden niet zomaar ergens neergezet, maar belanden in het vak. Dicht bij huis: geef iedereen in huis een eigen kleur handdoeken, zodat je weet wie ze na het douchen altijd op de grond laat liggen ; )

Reacties van de deelnemers:
De masterclass kreeg gemiddeld een 8!
Enkele leerpunten: gedragsverandering bereik je niet met één simpel communicatiemiddel. Mensen kun je niet veranderen, wel beïnvloeden/faciliteren om het anders te doen. Kijk goed naar omgeving en de omstandigheden. Wat hindert mensen om voor het juiste gedrag te kiezen? Het boek is een waardevol naslagwerk.

En voor de rest: altijd weer heerlijk om samen met collega’s de tijd te nemen en even uit de dagelijkse hectiek te stappen!

Karin Dormans
Commissie Armani

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief