Inloggen

22 november: De communicatieprofessional maakt het verschil. En wel zo!

Geplaatst op: 04-12-2018

In de eerste avondschemer stond kasteel Limbrichter schitterend bij. We werden ontvangen in de Burcht. Een bijzondere ambiance die historie ademt, waar het lijkt alsof de tijd heeft stilgestaan en alsof de bouwer van het huidige kasteel uit de 17e eeuw, Nicolaas van Breyll, elk moment de ruimte zal binnenkomen.

Onze gastvrouw voor de avond was Esther Damman. Zij leidde het onderwerp in van deze bijeenkomst: De communicatieprofessional maakt het verschil. En wel zo! Via de werkvorm 'world café' gingen we onder leiding van hosts aan de slag met een belangrijke vraag in ons vak: hoe zorg je ervoor dat je binnen je organisatie van grote strategische waarde bent? Hiervoor waren vier casussen samengesteld. Door het stapelen van kennis en ervaringen ontstonden er mooie gesprekken. Een bijzondere manier om te praten met veel (nieuwe) vakgenoten. 

De vier casussen:

1.  De directeur wil een einde maken aan het eindeloze mailen, replyen, etc. Mensen moeten elkaar meer gaan opzoeken. Hij vraagt jou om een affiche te maken voor bij de koffieautomaat. Hoe reageer je? (Hosts Karin Dormans en Guido Corten)

Takeaways: Omdat het hier om een opdracht gaat die zonder overleg uit de lucht kwam vallen, is het vooral belangrijk de achtergronden te achterhalen; het gesprek aangaan met de opdrachtgever, doorvragen en werken aan vertrouwen. Dan zijn er verschillende mogelijkheden, zoals ‘Choose your battles’ of vorm een team met medestanders (een coalitie). Pas als de achtergrond van de opdracht gekaderd is, kun je verder aan de slag. Een expliciete weigering bleek nauwelijks in ons gedragsspectrum te passen.

2. We willen graag het verschil maken: van strategische waarde zijn, vroeg in het proces worden betrokken. Welke competenties heb je hiervoor nodig? (Hosts Lilian Zeekaf en Judy Ophetveld)

Takeaways: Dit hangt mede af van waar de functie is gestationeerd binnen de organisatie. Elementen die je nodig hebt om de juiste strategie in te zetten: veel informatie ophalen, horen wat er bedoeld wordt, het informele circuit inzetten en ook inhoudelijke kennis verzamelen, spiegelen, echte sparringpartner voor directie zijn. Maar ook personality hebben: ‘C’est le ton qui fait la musique’. Gunfactor speelt ook mee. Ingang naar directie kun je ook vinden via een bondgenoot: dan weet je wat op de agenda staat bij de directie en kun je hulp bieden. Eenmaal ‘binnen’, staat de deur vaak open.

3. Een aankomend CEO van een nieuw bedrijf met grote ambities betrekt jou vanaf het allereerste begin bij de opbouw van de organisatie. Hij staat open voor alles. Hoe ga je de communicatie vormgeven? (Hosts Henri Ritzen en Stef Petit)

Takeaways: Start met ‘why-vraag’ om het profiel vanuit een ideaal standpunt te ontwikkelen, voortkomend uit het verhaal, Je bouwt ook momenten in om te kunnen reflecteren, dus niet ‘op afroep’ van de CEO. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies. De uitdaging om werkelijk te kunnen vrijdenken op ons vakgebied is zeer uitdagend maar ook moeilijk en kwetsbaar. Dat was duidelijk merkbaar in de discussies die veelal plaats vonden vanuit de drieluik denken, durven, doen. De doeners komen met oplossingen als een identiteitscampagne of beginnen met arbeidsmarktcommunicatie. De durvers komen met ruimte krijgen en vertrouwen. En de echte vrije denkers nemen carte blanche, gaan inventariseren, mee op reis 24 uur per dag of willen participeren, aandelen.
 

4. Je positie Invloed groeit door de juiste coalities te sluiten: samenwerking, afstemming en draagvlakcreatie. Hoe doe je dat? Met wie sluit je een coalitie  om meer impact te hebben? En hoe doe je dat? (Hosts Gert-Jan Meulenbeld en Jacqueline Munnichs-Magnée)

Takeaways: Hier gaat het om het opbouwen van relaties en vertrouwen. Met een krachtenanalyse breng je voor- en tegenstanders in kaart. Naast deze rationele aanpak is ook de persoonlijke aanpak vruchtbaar; ontdek ‘bij het koffieapparaat’ met wie je een ‘klik’ hebt, wie iets voor jou kan betekenen. Misschien niet voor nu direct, maar wellicht op een later tijdstip. Tegenstanders kun je soms met omdenken toch voor je winnen. Voor het buitenperspectief kun je ongebaande paden betreden, zoals te kijken naar je eigen familie- en vriendenkring; zij leveren vaak een relativerend dan wel verrassend perspectief.

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief