Inloggen

Limburgse Top Drie genomineerd voor Nationale Publieke Communicatieprijs

Communicatie
Geplaatst op: 31-07-2018

Eind juli was het feest voor communicatieprofessionals Sem Wigman van Mockus in Heerlen, Stephanie Klomp van het Maastrichts Universitair Medisch Centrum en Erwin Gerardu van de gemeente Maastricht. Zij zijn de inzenders van de communicatieprojecten 'Wat zet jij op het spel', 'Doe- en beleefdag MUMC+' en 'Afsluiting Noorderbrug Maastricht'.

Nationale Publieke Communicatieprijs
Regiojury Limburg heeft deze 'pareltjes van communicatie' genomineerd als Limburgse Top Drie voor de Nationale Publieke Communicatieprijs (voorheen: Galjaardprijs). Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan het beste communicatieproject of -activiteit in het publieke domein (dit is breder dan overheidscommunicatie omdat de overheid steeds meer met allerlei partijen samenwerkt). De jury beoordeelt de inzendingen op basis van de drie Galjaardcriteria: inspirerend voor vakgenoten, innovatief qua aanpak, impactvol qua resultaat. Twaalf regiojury's hebben zich in de afgelopen tijd gebogen over de inzendingen uit hun provincie. Hieruit hebben zij elk een top drie geselecteerd. In september buigt de landelijke jury bestaande uit Guido Rijnja, Vera de Witte, Reint Jan Renes en Stef Petit (winnaar 2017 met Zuyderland live!) zich over de lijst met alle genomineerden. Deze landelijke jury selecteert vijf finalisten, die op 1 november een plek krijgen tijdens het Nationale Praktijkcongres Publieke Communicatie (voorheen: de Galjaarddag).


Limburgse top 3

Of de geselecteerde Limburgse projecten in de finale komen, wordt in september duidelijk. Dit zijn de thema's van de finalisten:
- Mockus: In limburg worden relatief veel drugs geproduceerd en verhandeld. Het snelle geld lonkt voor jongeren en mensen met schulden. De campagne "Wat zet jij op het spel?" laat op verrassende wijze zien dat melden van wietteelt of drugsproductie niet gaat om de politie helpen of mensen verraden, maar om de veiligheid van gezin en buurt.
- Maastricht UMC+: 'Kom en luister naar het verhaal van echte patiënten. Maak kennis met de medewerkers en plekken in het ziekenhuis die horen bij het verhaal van de betreffende patiënt.' Dat was de uitnodiging van het Maastricht UMC+ aan de duizenden bezoekers van de eerste Doe- en Beleefdag MUMC+ . met ontroerde bezoekers en trotse medewerkers als gevolg.
- Gemeente Maastricht: Vorig jaar ging de Noorderbrug in Maastricht twee weken dicht. Een deel van de brug werd gesloop en een nieuw brugdeel ingeschoven. Door eerlijke en tijdige communicatie, intensieve samenwerking, een aanbod van reisalternatieven en het voortdurend betrekken van de bevolking zijn Maastricht en de regio tijdens deze mega-operatie leefbaar en bereikbaar gebleven. Een schoolvoorbeeld van succesvolle hindercommunicatie.

Wij wensen de kandidaten namens het Communicatienetwerk Limburg van harte proficiat en heel veel succes!

 

De Galjaarddag is een jarenlange traditie van Logeion: de grootste beroepsvereniging voor communicatieprofessionals van ons land. De dag is vernoemd naar Chiel Galjaard, een van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO) een voorloper van Logeion. Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag en vooral opleider. Met de Galjaarddag houdt Logeion zijn inzet voor het vak levend in de vorm van een jaarlijkse prijs voor publieke communicatie en een lezing over relevante ontwikkelingen voor publieke en overheidscommunicatie. 

Meer weten? Kijk op http://galjaarddag.nl/galjaarddag/inzendingen/?category=inzendingen-2018.

Altijd op de hoogte blijven?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief